Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 22 mars 2018

Ordlös, eller inte...




I går kväll vandrade jag runt på Kulturens hus i Luleå i väntan på att klockan skulle bli 18.30.




Det är verkligen ett läckert hus! För att inte tala om utsikten över Luleå och Norra hamn!




I väntan gick jag runt och fotade en del med min mobilkamera. Jag gillar att försöka fånga solens reflexer ... solen gör nästan allting så vackert!




Det var i Biblioteket på plan fem, Vingen vi skulle träffas.




Det var ju världspoesidagen igår. Lämpligt nog var det bokrelease av Snöstjärnor II - en antologi med Norrbottenspoeter. Alla som ville har haft möjlighet att skicka in en dikt som skulle rymmas på ett A5 ark och så har en grupp valt ut 42, tror jag, dikter av dem till antologin. De som ville fick läsa upp sin dikt, annars fanns det andra som kunde göra det.




Min dikt ORDLÖS kom med i antologin Snöstjärnor II


Orden är
för långt borta
för slitna
för stora

ordlös
tomhänt
räcker jag dig
det jag inte har
inte kan förklara
inte kan undvika

mitt i det
obeskrivliga
står vi
alldeles stilla

och andas



Boken är utgiven av Ordanvind tillsammans med biblioteken i Norrbotten.


Det finns många fina dikter i boken. Tänkvärda. En favorit för mig är Kristina Wallbings dikt LÄR MIG 

lär mig det språk som
talas tyst i trasiga
värkande kroppar

det språk som
gråterskor väver in i
trasmattor

som ljudet i kärl av järn
och bärs varje natt av
svartögda tvivlare

lär mig det språk som
inte utesluter en enda
kämpande människa




Snöstjärnor I publicerades 2013. Det skriver jag om i min blogg HÄR

Min mamma hade också med en dikt i boken, den får jag citera i ett annat blogginlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar