Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 6 mars 2018

"...kom då som musik"




En psalm av Britt G Hallqvist börjar "Jag kom inte hit för att jag tror...". 
I andra versen står det:
Käre Gud, nu vet du hur det är.
Om jag ej förstår ett enda grand av din högtid,
kom då som musik eller sitt i bänken - håll min hand.


Nederluleå kyrka, Gammelstad

Jag gillar psalmförfattarens ärlighet, nu vet du hur det är, så här är det för mig, Gud och om jag inte förstår nåt av det som händer i kyrkan, kom då som musik. Kom då, Gud på ett sätt som jag förstår eller åtminstone får en aning om vem du är ...


Jag tror att Gud kan många språk och uttryckssätt. Gud är inte begränsad till orden eller det typiskt "kyrkliga". Jag är övertygad om att Gud kan tala och komma nära på många fler sätt. Och inte minst genom musiken.




Du hör kanske en ton, ett anslag, en rytm som berör dig, som på något sätt vill kommunicera med ditt inre. Tänk om det är Gud! Tänk om det är Gud som kommer som musik. Jag vet inte. Men det kan vara värt att fundera på...



Profeten Mika säger (Mika 7:7): Jag spanar efter Herren. Vi får hålla utkik efter Gud. Inte bara med ögonen, utan också med öronen och alla våra sinnen. Kanske kan det hjälpa oss att upptäcka Gud. Upptäcka Guds leende hos ett litet barn, Guds omsorg i en hjälpande hand, Guds ord i ett samtal vänner emellan (eller med en främling) eller kanske blir Guds makt märkbar genom maskrosens växt genom asfalten... Kanske.


Boden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar