Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 9 augusti 2014

Pite havsbad och Triloba trädgård

(Från Hortlax, se nedan)

Vi gläds åt att vi har Cornelia och hennes pojkvän hemma i Boden nu. Ett par dagar hade vi också besök av pojkvännens mamma från Kungälv. Roligt att få lära känna varandra mer. Vi har visat en liten, liten del av Norrbotten de här dagarna.




Vi var bl.a. till Pite Havsbad och badade. 
Det är ju inte bara västkusten som har havsbad... :-)


Här passade vi också på att äta med fin havsutsikt innan vi for vidare till Hortlax.


I Hortlax på Innimarksvägen 27 besökte vi Marianne och Bengt Wennstigs Triloba trädgård. En fantastisk trädgård som de bokstavligt talat verkligen byggt upp med egna händer. 


Marianne och jag är gamla arbetskamrater. Jag fick ett och annat växt-tips av henne under de år vi arbetade tillsammans i Sjukhuskyrkan på Sunderby sjukhus. Kul att ses igen!



Från platt mark har de byggt en kuperad trädgård med vattendrag, massor av växter och fina snickerier.


Flera underbara byggnader finns på tomten. Här ett lusthus, som Bengt både ritat och byggt.


Jag som inte har så bra lokalsinne skulle lätt kunnat gå vilse här. Det fanns många små stigar och "rum". Här öppnar man en gammal trädörr och går in på en mjuk skogsstig.
Det fanns också t.ex. en köksträdgård.


På en annan plats gavs det rum för fruktträd. Här ett häng-äppelträd. Det hade jag aldrig sett förut.




Vid en gammal timring, som de håller på att göra i ordning fanns många olika träd som tillsammans byggde ett tak av löv över platsen där kafé-bord är placerade vid servering. Här är en bild på stammar som som såg ut som koppar. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad för sorts träd det var. Vackert var det i alla fall.


Det finns en önskan hos ägarna att vandringen genom deras trädgård också ska ge möjlighet till vila och reflektion. Bänkar är utplacerade för att sitta ned en stund. Här och var ser man också tänkvärda ord och citat. Vid den här vattenkällan står det på drivveden:

Har krukan du tömt under vägen
och allt vad du ägt givit ut?
O, kom till den levande källan
den flödar då andra tar slut?
(Ida Björkman)


Det är verkligen rofyllt att gå här.
Och där ligger en katt! Är den verklig eller inte...?


Jo, det var en livs levande katt! Vilket drömställe att bo på!
Vacker "Blod-björk" bakom. Kanske hade den ett annat namn?
Jag borde ha antecknat...


Klockan hann bli mycket innan det blev dags för oss att tacka Marianne och Bengt (till höger på bilden), för allt intressant de berättat för oss. Varmt tack och lycka till i fortsättningen!


När vi lämnade den vackra och väl arbetade trädgården var ett av de tänkvärda ord som fanns i trädgården särskilt kvar i mitt minne:

Alla morgondagens blommor
gömmer sig i de frön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar