Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 13 april 2014

Att "dra sig tillbaka"



I ett fönster på Ryggåsstugan på Stiftsgården i Skellefteå fanns de här händerna. De får representera "Rik på barmhärtighet, sanning och salighet", som var temat på retreaten som jag har varit på torsdag till söndag.



Retreat betyder "dra sig tillbaka". Retreaten tar sin utgångspunkt i Jesu ord: Följ med mig bort till en öde trakt, så att vi får vara ensamma och ni kan vila er lite. Markus kap 6 vers 31. Bibel 2000.





Jag bär många intryck med mig. Det har funnits stort utrymme för egna tankar när vi har fått tillbringa dagarna i tystnad. Många tankar hinner man tänka, både nonsens och djupare tankar kring livet, sig själv, sin tro... Det finns plats för allt. Ingen kontrollerar, avbryter, föraktar eller skrattar. 




Jag tycker mycket om det lilla röda träkapellet på Stiftsgården. Här fick vi fira morgonmässa, andakter och meditationer. Biskop Hans Stiglund och Ulla-Lena Bäckman (stiftsadjunkt för själavård i Luleå stift) delade med sig av många goda ord och reflektioner som vi fick lyssna till och ta till oss bland alla andra tankar och böner som vi bar på.






Jag ska inte "orda" mer nu. Jag vill bevara och begrunda det jag har varit med om. Snart nog ska jag tala och formulera mig...



Ikväll kommer jag att sakna kvällsandakten (Completorium) i kapellet, där ingångsorden var:

Herre, stanna kvar hos oss.
Det är kväll och dagen är snart slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar