Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 23 februari 2014

I nöd och lust


När jag kom till Porsökyrkan i eftermiddag gömdes det undan tårtor. Här lyckas husmödrarna med att få in en "trevåningstårta" i kylen. Det var precis att den gick in.


Vi har idag nämligen haft en vigselakt i vår ordinarie Porsömässa. Det kändes fint och festligt att de ville dela glädjen med den gudstjänstfirande församlingen i Porsön tillsammans med anhöriga och vänner.

Med tillåtelse av brudparet får jag publicera bilder från den här dagen.

En bibeltext som lästes av brudgummens barnbarn var hämtat från Ruts bok, kapitel 1 vers 16 och 17:

Dit du går, går också jag,
och där du stannar, stannar jag.
Ditt folk är mitt folk,
och din Gud är min Gud.
Där du dör, vill jag dö,
och där vill jag bli begraven.
Herren må göra mig vad som helst -
endast döden skall skilja oss åt.
(Bibel 2000)



Efter gudstjänsten plockades de underbara tårtorna fram.

Foto: Elaine Jonsson

En önskepsalm från bruden var nr 298 i Den Svenska Psalmboken med tillägg. En psalm som betytt mycket för henne. Inte minst när hon tillsammans med sin lille son kom till Sverige 1991, till ett okänt land och ett okänt folk. Då var den här psalmen hennes hopp och stöd. Jag citerar från vers 1:

Gud, ditt folk är vandringsfolket.
Själv du mitt ibland oss går.
Du oss leder, du oss stärker, 
när vår väg blir lång och svår.
....

Jag vill önska det äkta paret Guds välsignelse och mycket glädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar